Vasarinės naujienos – Rytų frontas 1941-1945
Sedos mūšis
2007-07-09
“Lietuva 1940 – 1990. Okupuotos Lietuvos istorija”. Antrasis leidimas.
2007-09-11

Vasarinės naujienos

Naujiena buvo žadėta anksčiau, tačiau vasara daro savo. Besibaigiant paskutiniam vasaros mėnesiui siūlome jums keletą naujų tekstų. Kolega Arvydas vėl bando parodyti profesionalių istorikų daromas klaidas, šį kartą ieškodamas jų doc. dr. Sigito Jegelevičiaus straipsnyje „Vokietijos-Sovietų Sąjungos karo frontas Lietuvos teritorijoje 1941 metų birželyje“. V. Starostino straipsnis „Rževas“ išverstas atsiliepiant į prieš pora savaičių svetainėje vykusias diskusijas šia tema. Taip pat jūsų dėmesio laukia antroji svetainės galerija „Rytų fronto tematika Grūto parke“ bei nauju tekstu ir dokumentais papildytas straipsnis „Kada prasidėjo SSRS – Vokietijos karas?“.

8 Comments

  1. Avatar quattro51 parašė:

    Šitas straipsnis įdomus, gal kiek ir papildo žinias apie lietuvius Vermachto daliniuose, bet kai kur labai jau išryškėja autoriaus nuomonė: [blockquote]Kuo tarnyba karo metais Vermachte skyrėsi nuo tarnybos sovietų kariuomenėje?

    Skyrėsi pirmiausia tuo, kad rusai visiškai netausojo savo kareivių, nekalbant jau apie tuos, kurie pakliūdavo už įvairius nusižengimus į baudžiamuosius batalionus. Į tokius batalionus būdavo imami net vadinamieji politiniai nusikaltėliai, sutikę neva išpirkti savo kaltes krauju. Juos praktiškai beginklius iš paskos einantys NKVD daliniai varydavo tiesiai ant vokiečių kulkosvaidžių įtvirtintose pozicijose. Per kiekvieną rusų puolimą mūšio lauke likdavo kalnai jų lavonų, kuriuos vėliau kolūkiečiai tiesiog degindavo, apipildami žibalu. Vokiečių armijoje, kaip ir kitų civilizuotų valstybių kariuomenėse, tokių dalykų, žinoma, nebūdavo.[/blockquote] beto pradžioje pamini, kad mažai duomenų apie lietuvius Vermachte, kad labiau žinomi tik savisaugos batalionai, bet autorius kalbą vistiek nusuka apie būtent tuos pačius savisaugos batalionus, tą patį J.Semašką, kuriuos žino labiau besidomintys. Tad aš susidariau tokią nuomonę, kad autorius dar kartą paminėjo kad mažai duomenų apie lietuvius vokiečių pusėje, bet pačiam straipsnyje lyg nieko naujo ir nepasakė.

  2. Avatar euroLT parašė:

    Pataisymas autoriui:

    [blockquote]O kodėl nekalbama apie Miuncheno trijulę, kai [b]Čerčilis[/b] su Deladje galėjo bent pabandyti sustabdyti Hitlerio agresiją, nepadovanojant jam Čekoslovakijos?[/blockquote]

    ne Cercilis,o tuo metinis Prime Minister Chamberlain

  3. Avatar Arvydas parašė:

    euroLT pastaba tiksli, tuo metu tikrai Didžiosios Britanijos ministras pirmininkas buvo ne V.Čerčilis, o N.Čemberlenas. Tačiau daryti pataisymus tekste mes neturime teisės, nes šis straipsnis yra ne mūsų nuosavybė, o perspausdintas iš svetainės http://www.bernardinai.lt.

  4. Avatar jonas33 parašė:

    sitas straipsnis yra kazkokia pasaka,teisybes siame straipsnyje kokie20%.cia rasoma jog kazkoks lietuvis horstas adomaitis buvo luftwafe asas.absurdas,buvo bet ne adomaitis horstas o Horst Ademeit,ir ne lietuvis o vokietis.[b][u]Horst Ademeit was born on 8 February 1912 at Breslau in Schlesien[/b]. [/u]He learned to fly pre-war and, as a reservist, was trained as a fighter pilot. By spring 1940, Unteroffizier Ademeit was serving with 3./JG 54. He participated in the French campaign and the Battle of Britain. He claimed his first victory on 18 September but was shot down over the Channel. He baled out and was rescued unharmed by the German air-sea rescue service. On 4 October, Ademeit shot down a RAF reconnaisance Spitfire. Adameit accompanied I./JG 54 to Russia where he participated in many low-level ground-attack missions. However, opportunities for aerial combat were plentiful and Feldwebel Ademeit, serving with 1./JG 54, claimed his 10th victory on 24 September 1941, when he shot down a Russian I-15 biplane fighter. Leutnant Ademeit recorded his 20th victory on 18 February, when he shot down a Russian I-16 fighter. On 11 January 1943, he recorded his 33rd and 34th victories. On 7 March, Ademeit recorded his 40th victory. On this day he was also appointed Staffelkapitän of 6./JG 54. He recorded his 53rd victory on 4 April. Leutnant Ademeit was awarded the Ritterkreuz on 16 April for his accomplishments. On 22 June, Ademeit recorded his 60th victory and his 75th victory on 3 August. He claimed his 95th victory on 4 September and achieved his 100th victory on 15 January 1944 when he shot down three Russian La-5 fighters and a Pe-2 twin-engined bomber. Ademeit was appointed Gruppenkommandeur of I./JG 54 on 18 January 1944. Following his 120th victory, Hauptmann Ademeit was awarded the Eichenlaub (Nr 414) on 2 March. By mid-April his score stood at 150. At the beginning of August 1944, Ademeit was appointed acting Kommodore of JG 54. On 7 August 1944, Ademeit pursued a Russian Il-2 Sturmovik ground-attack aircraft eastwards over Russian lines near Dünaberg in Fw 190 A-5 (W.Nr. 5960). He failed to return from this mission and remains missing to this day. It would appear that Ademeit was shot down by Russian ground fire and made an emergency landing. Ademeit was promoted to the rank of Major in absentia.
    Horst Ademeit was credited with 166 victories in over 600 missions. He recorded 164 of his victories over the Eastern front.

  5. Avatar Jexter parašė:

    Na straipsnyje minima, kad jis buvo lietuvių kilmės… Reiktų pasidomėti, gal tėvas ar senelis buvo lietuviai?

    Netikslumas gal būt tik tas, kad straipsnyje minima, kad jis žuvo 1944 m. rugpjūčio 8d., o kolegos jono33 tekste, rašoma, kad rugpjūčio 7d.

    Beje gal būtų galima išgirsti apie kitus 80% "netiesos"? 🙂

  6. Avatar Arvydas parašė:

    pasaka, absurdas, 20% teisybės…Stiproki išsireiškimai. Beje paremti tuo, kad Adomaitis buvo ne lietuvis Adomaitis, o vokietis Ademeit.
    Kaip Jexteris teisingai pastebėjo, straipsnyje ir nerašoma, kad jis buvo lietuvis, o lietuvių kilmės. Šiek tiek skiriasi. Dėl pavardės. Jei tai būtų mano tekstas, aš šią "baisią" klaidą ištaisyčiau į Adomaitis (Ademeit) ir problemos neliktų. Dabar gi taisyti neturiu teisės.
    Dėl žuvimo datos. Literatūroje galima sutikti ir rugpjūčio 7, ir rugpjūčio 8. Bet kuriuo atveju data žymi kada jis buvo pamuštas ir priverstinai nusileido priešo (sovietų) teritorijoje. Apie jo tolimesnį likimą nėra žinoma, tad ir tikslią mirties datą nustatyti neįmanoma.
    Dėl plačios citatos anglų kalba. Ką ji turėjo įrodyti? 80% netiesos? Ar tie įspūdingi pasakų ir netiesos procentai yra kitoje vietoje? Beje, kur kas paprasčiau būtų buve įdėti tik nuorodą http://www.lietuvos.org/forumas/viewtopic.php?p=2693 arba http://www.luftwaffe.cz/ademeit.html – kiek vietos būtum sutaupęs.

  7. Avatar tomasbmw parašė:

    Riterio kryzius su azuolo lapais nebuvo pats aukciausias karinis apdovanojimas kaip, kad rasoma straipsnyje. Prie riterio kryziaus dar buvo pridedami kardai ir deimantai, o pats auksciausias riterio kryzius yra su azuolo lapais, kardais ir deimantais aukse, kuris buvo iteiktas tik vienintelis, asui lakunui Ulrichui Rudeliui.

  8. Avatar Arvydas parašė:

    Pastaba toasbmw, o tuo pačiu atkreipiu ir kitų dėmesį – rašyba be lietuviškų raidžių nebus toleruojama. Pasiaiškinimai – pas mane klaviatūroje nėra lietuviškų raidžių – nebus priimami. Jei nėra – užsiklijuokit lapelius su atatinkamais užrašais, jei mintinai neatsimenat.

    tomasbmw pastaba tiksli, Geležinio kryžiaus Riterio kryžius su ąžuolo lapais ( Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub) tikrai nėra pats aukščiausias apdovanojimas, yra dar bent keletas aukštesnių kryžių. Beje tekste tas apdovanojimas pavadintas labai jau netiksliai – [i]Ąžuolo lapais prie Geležinio Riterio kryžiaus.[/i]
    Tačiau kažin ar verta čia leistis į Vermachto apdovanojimų plonybes, tai daryti reiktų forume.

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.